Etiketter

onsdag 30. mai 2012

"Bli hvis du kan, reis hvis du må" av Helga Flatland

I dag har jeg bestått eksamen i litteraturteori og litteraturdidaktikk (puh!), og denne boka var den siste på lista over skjønnlitterært pensum jeg leste. Og takk og lov at den stod på pensumlista, ellers hadde jeg sikkert gått glipp av en fantastisk leseopplevelse.

Boka handler om å vokse opp på bygda, og å finne seg selv i et hav av forventninger. Den er fortalt av fire jeg-personer, og alle fire forteller sin versjon av tiden fram mot og etter en forferdelig ulykke. Det er vanskelig å beskrive handlingen i boka på noen annen måte, men jeg kan si at den beskriver livet på bygda bedre enn noe annet jeg har lest. Intens forelskelse, skam, rastløshet, glede og sorg strømmer ut av sidene, og den er skrevet så enkelt og engasjerende at man ikke klarer å legge den fra seg.

Les denne boka!!

2 kommentarer:

  1. Ååå!! Gratulerer kjempe masse med bestått eksamen!
    Ingen ting er vel bedre enn det!

    Og den boka, det er en skjønnlitterær bok?
    Siden den stor på pensumlisten din, tolket jeg det først som en, ja nettopp, pensumbok.
    Men den hørtes interessant ut. Mer interessant enn de pensumbøkene jeg har :)

    Lykke til videre med lærerstudiet ditt!

    SvarSlett
  2. Tusen takk! :) Ja, det burde jeg kanskje presisert, det er en skjønnlitterær bok. :) Vi hadde et skjønnlitterært pensum i tillegg til fagpensum i denne modulen, og det har jo vært helt supert! Hadde nok ikke plukket opp denne boken i en bokhandel uten videre, men jeg er kjempeglad for at jeg "måtte" lese den. Regner ikke med det er det siste vi hører fra Helga Flatland heller. :)

    SvarSlett