Etiketter

søndag 6. mars 2011

9 uker røykfri!

Tenk, 9 uker har jeg vært røykfri nå. Så kult!! Føler meg fri....
Jeg har altså både sluttet å røyke og begynt å trene. Nå skal jeg kaste meg ut i enda en utfordring: Spise sunt! Ojojoj...
Først og fremst: Jeg tar Möllers dobbel hver eneste dag, og jeg merker enorm forskjell. Om det er omega 3'en eller om det er D-vitaminene som hjelper, det vet jeg ikke, men jeg gjetter på det siste! I tillegg hjelper det enormt mye at sola skinner og at dagene er lengre. Dette, sammen med røykeslutt og trening har gjort at jeg har mer energi enn jeg har hatt på flere år!
Utover dette har jeg byttet ut all vanlig pasta med fullkornspasta (som faktisk er mye bedre), og skal snart bytte ut den hvite risen med brun ris (skal bare spise opp den hvite først).
Og nå kommer den virkelige utfordringen:
Ut mars måned skal jeg ikke spise sukker!
Hjelpe og trøste, hvordan skal dette gå?
De tre første dagene (mandag til onsdag) skal jeg bare holde meg unna godterier og kaker og sånne ting, men fra og med torsdag skal jeg også holde meg unna det gjemte sukkeret. Det er litt vanskelig, og det blir mye lesing på ingrediensene (visste du for eksempel at det er sukker i makrell i tomat?), men det skal gå!
Så hvorfor i all verden driver jeg med dette? Selvpining ville jeg ha kalt det for bare noen uker siden. Faktisk så er jeg ikke helt sikker på hva jeg begir meg ut på her. Det eneste jeg vet er at siden jeg sluttet med Champix, så har jeg hatt humørsvingninger jeg ikke har opplevd maken til før. Blodsukkersvingninger, sier du?! Og jeg er så tydelig sukkeravhengig at det bare føles dumt! Det føles som om det har blitt værre etter at jeg sluttet å røyke, men jeg tror det har vært sånn hele tiden, jeg har bare ikke sett det gjennom all røyken. Og det er på tide å gjøre noe med det!
Ønsk meg lykke til med en sukkerfri mars!!

6 kommentarer:

  1. Oioi, stramme tak her ;)) jeg er enig med deg i at det er deilig å være uten røyken, sannelig vært flink!! Da klarer du sikkert de neste målene også.
    Lykke til ;D

    SvarSlett
  2. Hehe, ja, det kan du si! :) Takk for støtten! Vi er utrolig flinke! :)

    SvarSlett
  3. Ønsker deg lykke til med det sukkerfrie. Jeg går selv på lavkarbo-/høyt fettinnholdmat. Har tatt av ca 17 kg i tillegg til å ha fått nye krefter og lyst til å lee på meg. Det er så mye lettere å gå når 34 pakker matfett er borte!

    SvarSlett
  4. Wow, gratulerer, Korsstingsdama! :)
    Jeg må innrømme at jeg har bestemt meg for å ha EN sukkerdag i uka. Det er mer for å ikke ta helt av når april endelig kommer enn for å spise sukker nå, for jeg går ikke rundt med sukkersug heller, men det var veldig koselig å kunne nyte litt is med min kjære etter middag på søndag! Ellers har jeg stått lett over vaflene på jobb ogsjokoladehyllene, men i kveld er det bursdag, og jeg har glemt å legge strategier! Hadde jeg hatt tid til å lage min egen sukkerfrie kake, så hadde det vært greit, men det rekker jeg ikke.. Litt stusselig å komme på bursdag med knaskerøttene på innerlomma liksom.. Vi får se! :)

    SvarSlett
  5. Ikke så kjekt å skille seg ut når en er i bursdag/selskap. Et godt råd kanskje: Ta på et lite stykke og bruk laaaaaaaaaaang tid på å få det i deg. Men det må jo være lov å kose seg litt også da. Det er hverdagene som teller. Og tiden mellom nyttår og jul. :-)

    SvarSlett
  6. Ja, det ble et kakestykke.. Pluss... Men jeg har ikke så dårlig samvittighet, egentlig. Magen reagerte, så det var nok ikke så bra, men merket at jeg ikke orket å takke nei og sitte der og ha lyst på... Og kaken var veeeldig god! :)
    Jeg tror jeg må sette meg ned i helga og legge en plan! Forslag til trening for en utrent og oppskrifter på sunn mat mottas med takk!

    SvarSlett