Etiketter

torsdag 29. desember 2011

Røykeslutt som nyttårsforsett?

I dag fant jeg en artikkel om røykeslutt som nyttårsforsett på http://www.vg.no/. Det var lite oppmuntrende. Bare 3-4 prosent av de som har røykeslutt som nyttårsforsett er fortsatt røykfrie et år senere, står det. Les artikkelen her.

Jeg er veldig glad for at jeg er en av de 3-4 prosentene som fortsatt er røykfri etter å ha hatt nettopp dette som nyttårsforsett i fjor, og jeg gjentar det jeg har sagt så mange ganger før: Kan jeg klare det, så kan alle!

Er du en av de som har planlagt røykeslutt etter nyttår, så ikke mist motet når du leser artikler som denne. Les den, men ikke begynn å tenke at det er umulig. Bruk den som motivasjon! Hvis du forbreder deg godt, skal du klare å slutte.

Noen tips:
  • Bestill en legetime nå! Snakk med legen din om at du har lyst til å slutte, og be om hjelp. Sammen kan dere finne ut hvilken metode som passer for deg, og du kan få god oppfølging om du ønsker det. Jeg fikk resept på Champix, noe som virkelig hjalp meg.
  • Meld deg inn på http://www.slutta.no/! Her har du din egen side med slutt-teller, blogg og vegg andre kan skrive på, og et forum du kan diskutere alt mulig med likesinnede. Slutta.no er stappfull av fantastiske mennesker som støtter, oppmuntrer og trøster.
  • Er du en Champix-bruker, så meld deg også inn på http://www.liferewards.no/. Her finner du masse informasjon om Champix, røykesluttips og oppmuntrende meldinger.
  • Sett en dato som passer i forhold til jobb og livet ellers. Jeg valgte 3. januar da jeg sluttet for snart et år siden, fordi det var en mandag, første dag på jobb etter ferien, og akkurat fjorten dager etter at jeg begynte på Champix (du skal slutte 8 til 14 dager etter at du begynner på medisinene).
  • Åpne en ny konto i nettbanken (hvis du har), og sett røykepengene inn på denne kontoen. Noen setter penger inn hver dag, noen hver uke og noen hver måned. Jeg anbefaler å gjøre det daglig, eller i alle fall ukentlig i begynnelsen, så du fort ser framskrittene.
  • Handle inn eventuelle hjelpemidler du trenger på forhånd. Jeg begynte røykeslutten med enorme mengder fishermans friend, noe som ikke var så godt for magen, men som ble en slags støttestav. Det er mange som anbefaler å ikke ty til slikt, fordi man erstatter en ting med noe annet, men jeg valgte å tenke at alt er bedre enn røyk. Du burde uansett fylle kjøleskapet med lett og god mat, og nyte at du sakte, men sikkert får tilbake smakssansen.
  • Vær aktiv hvis du orker! Å gå noen friske turer hjelper mot abstinensene!
  • Og sist, men ikke minst: Gjør røykeslutten til ditt viktigste prosjekt! Jeg forventet ikke annet av meg selv enn at jeg skulle gå på jobb hver dag, utover det gjorde jeg svært lite. Jeg sov meg igjennom de første ukene, gikk turer og koste meg, og lot oppvask være oppvask og fest være fest. Og jeg gikk ikke glipp av noe viktig.
Hvis du har røykeslutt som nyttårsforsett, så vit at du har tatt helt riktig avgjørelse! Du taper ingenting på å prøve, og du har alt å vinne!

Lykke til, folkens!

2 kommentarer:

  1. Godt å se at du har klart det! Gratulerer med et helt år. Selv er jeg en av mange som har hatt røykeslutt som nyttårsforsett, og ikke klart det. Grunnen er enkel: Ikke godt nok planlagt, ikke nok motivasjon, men trodde selv at det skulle komme av seg selv bare det nye året kom. Naivt? Yepp! Tenker det er mange som meg som drar opp den negative nyttårs-statistikken. Godt at du kan være en motvekt! :) Godt nytt år!

    SvarSlett
  2. Godt nytt år til deg også! Og takk skal du ha! :)
    Nei, det er klart, motivasjon må man ha! Det er kanskje naivt å tro at det kommer av seg selv, men jeg tror de aller fleste håper på det i det lengste. Til slutt blir man lei av å vente, og så skaper man situasjonen selv. Det gjelder det meste i livet! :)
    Kos deg med nyttårsfeiring, og håper 2012 blir et godt år! :)

    SvarSlett