Etiketter

tirsdag 19. juni 2012

"Blockade Billy" av Stephen King

Da jeg plukket opp denne lille boken i Portland, OR sommeren-11, så trodde jeg at jeg hadde funnet en av de gamle Stephen King bøkene som bare aldri ble oversatt til norsk. Det viste seg at den ble utgitt i 2010, og det er altså en novelle i bokform, og det var bare det retro bokcoveret som lurte meg.

Boka handler om en baseballspiller som spilte for "The New Jersey Titans" i 1957, og om en baseballsesong som ikke gikk helt som planlagt.

Som ihuga Stephen King-fan er jeg litt lei meg over å ikke kunne rope "LES DEN!!!" så høyt jeg bare kan, slik jeg vanligvis gjør når jeg har slukt en ny S.K.-bok, men det er bare fordi jeg som nordmann ikke kan nok om baseball til å nyte fortellingen. Kan du baseball, les boken!

Selv om fortellingen om Blockade Billy ikke slo helt an hos meg, så var kjøpet helt klart verdt det, ikke minst fordi boken inneholdt bonusfortellingen "Morality". En fantastisk novelle om nettopp moral, og om hvordan det å gjøre noe umoralsk, eller å synde hvis du av den typen, påvirker oss mennesker. Tankevekkende, sterkt og deprimerende, akkurat som det skal være.

Jeg er allerede i gang med neste Stephen King-bok som har stått i bokhylla og ventet tålmodig på at jeg skal få sommerferie fra studiene, og baseball eller ikke, Stephen King blir bare bedre og bedre for hvert eneste år!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar