Etiketter

lørdag 30. juni 2012

Hva handler det om?

Noen ganger trenger man en liten påminner om hva man vil livet skal handle om. Det er så lett å havne på feil spor. Ja, jeg snakker ikke om farlige saker, altså. Jeg snakker om hvor lett det er å "havne i hamsterhjulet", som søsteren min kaller det.

Hamsterhjulet er den overfladiske siden av livet. Noen ganger blir man sittende fast der i hamsterhjulet. Da tror man at det er veldig viktig å få kjøpt nye gardiner eller å bytte bil, selv om det ikke er noe galt med det man har. Da tror man at verden raser sammen hvis man ikke går på langrennsski, selv om man bor et sted hvor langrennsski er "in", eller at barna må ha minst fire fritidsaktiviteter i uka for at man skal være gode foreldre, eller at man må bake cupcakes når man får besøk for å ha noe å by på. Og så snakker man om tidsklemma, og hvor vanskelig det er, og begynner å bruke mye tid på å være frustrert over alt man ikke får tid til, alt man trenger og alt man ikke har.

Heldigvis dukker det opp påminnere hele tiden. Et gammelt bilde fra en dag du var spesielt lykkelig minner deg om hvem du er. En gammel venn dukker opp på facebook og lever akkurat det livet du alltid har ønsket deg. Eller kanskje det bare er en softis på en varm sommerdag som vekker et minne?

Min oppvekker var kjøpet av en ny almanakk. Da gikk jeg igjennom den gamle for å ta vare på viktige telefonnummere og notater, og så fant jeg dette diktet:

"Deiligst av alle gleder,
er gleden for slett ingenting,
ikke for noe du kan eller vil
-gleden for intet, gleden for alt,
gleden fordi du er til."
-Axel Juel

Nyt helgen, folkens! Noen ganger er det alright! 
                                                                                       

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar