Etiketter

fredag 17. februar 2012

Isslottet av Tarjei Vesaas

Jeg har en sterk motvilje mot å lese noe som andre forteller meg at jeg bør lese, med mindre det er en nær venn som gir et tips, derfor var det tungt å komme i gang med denne boka, som står på pensumlista mi. Heldigvis ble jeg (som vanlig) positivt overrasket over denne norske klassikeren som jeg sikkert skulle ha lest for lenge siden.

Boka handler om to jenter på 11 år, Siss og Unn. De rekker så vidt å bli venner før Unn en dag forsvinner, og etter dette følger vi Siss gjennom en vinter full av sorg og lengsel, umulige løfter og store forandringer. Det handler om overgangen fra barn til voksen og om å finne seg selv.

Jeg leste boka i løpet av en flytur, og ble, tross motvilje, sugd inn i historien og Siss’ følelsesliv. Det er ikke for ingenting at Vesaas vant Nordisk Råds Litteraturpris for denne boka i 1963.

Anbefales!

2 kommentarer:

  1. Jeg elsker Isslottet! Og Vesaas.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg får kaste meg rundt og lese mer av han, tenker jeg! Etter at jeg er ferdig med resten av bøkene som står på pensumlista i år.. :)

      Slett