Etiketter

mandag 13. januar 2014

2014

Det nye året begynte med en haug svært seriøse nyttårsforsetter, som jeg brøt en etter en allerede første januar. Og andre. Og tredje. "Jeg skal bare komme meg igjennom dagen i dag", tenkte jeg. "Så tar jeg meg sammen i morgen!"

Slik går dagene. "I morgen, i morgen". Ikke mañana, mañana, det er for laid back. Neida, et heseblesende "I morgen, jeg gjør det i morgen!" og et gråteferdig "Fillern!" hver kveld når jeg har brutt alle løftene atter en gang. Det minner meg om da jeg ville slutte å røyke, men ikke fikk det til. Det er sårt å ha så lite kontroll. Jeg vet at det eneste jeg trenger er bittelitt tid, så jeg får tenkt meg om, fokusert på det jeg skal gjøre, men tid er det lite av. Jeg sliter med å få til å "leve sakte", og det er jo det som skal ligge i bunn for alle de fantastiske forandringene jeg skal gjøre i år. Nå har jeg endelig en uke foran meg som ser mindre travel ut, og jeg har bestemt meg for å puste litt, sove litt, og begynne på nytt. I dag ble jeg inspirert av an artikkel om mat, hvor en overlege sier at vi ikke forstår hva kostholdet vårt gjør med oss. Den kan leses her. Nyttårsforsettene skal gjennomføres! Jeg begynner bare et par uker for seint.

Jeg har to sett med forsetter i år, de egoistiske og de snille. Her kommer de egoistiske:
  1. Gå en times rask tur hver dag. Ta med hunden. Kan byttes ut med langrenn eller andre lignende aktiviteter så lenge hunden kan bli med. På veldig kalde dager kan turen deles opp i to eller tre.
  2. Trene styrke to-tre ganger i uka (evt. yoga). Trenger ikke være lange økter, bare det blir gjort.
  3. Kutte ut alt sukker og ferdigmat. Etter første mars (etter å ha vært helt sukkerfri i seks uker) kan jeg spise egenprodusert godis søtet med f.eks. dadler og litt kokossukker på lørdager, men det skal fortsatt være sunt! Ferdigmat vi allerede har i kjøkkenskapet skal spises, ikke kastes (heldigvis er det ikke så mye). På date night med mannen kan vi spise hva vi vil.
  4. Her har jeg forskjellige sparingsmål
  5. Her har jeg en liste med familie og venner jeg sjelden ser som jeg vil besøke i år. De er spredt over hele Norge, Europa og USA, så her trengs det nøye planlegging og en del kroner.
Noen av de snille forsettene er inspirert av Per Fugeli, som ba oss om å ha et forsett som ikke handler om oss selv i år. Det kan du lese om her. Her kan jeg nevne at jeg skal ha fokus på miljøvern (bl.a. resirkulering) og dyrevern, og at jeg skal overaske mannen min med noe fint minst en gang i måneden.

De egoistiske forsettene mine, de som bare handler om meg, er ting jeg har hatt lyst til å ta tak i lenge. Det handler ikke om å bli slank og fin, selv om det hadde vært en hyggelig bonus. Det handler om å leve. Jeg er ikke syk, men jeg har innsett at jeg kan bli det. Med vondt i magen stadig vekk (IBD), psoriasis på hendene som sprekker og gjør vondt, tretthet og giddalaushet, vondt i ryggen, knirkende knær og verkende muskler føler jeg at jeg bare prøver å overleve hver dag. Det går ut over datteren min som krabber så fort som lynet og som trenger en mamma som kan holde følge, hunden min som ikke får nok turer, kattene som ikke blir lekt med, mannen min som kommer hjem til en sliten og irritabel kone, studiene, jobben, vennskap, og ikke minst meg selv, som kaver meg igjennom dagene og bare lever for neste gang jeg kan legge meg bittelitt på sofaen. Nå er det nok!

Jeg trodde aldri jeg skulle klare å slutte og røyke. Nå har jeg vært 100% røykfri i over tre år, og jeg kommer aldri til å begynne igjen. Jeg elsker å være røykfri! Å slutte og røyke var et nyttårsforsett, og jeg tok det like alvorlig som jeg tar alle forsettene mine nå.

2014 blir et spennende år. Det blir sikkert ikke lett å gjøre så mange forandringer, men jeg gleder meg likevel. Nå skal det leves! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar