Etiketter

tirsdag 1. januar 2013

2013


Her er vi, i 2013. I framtiden. Og her hjemme gjør vi oss klare for det mest spennende året noensinne. I 2013 blir vi tre.

Tekoppen står på bordet, og jeg slapper av litt mens jeg kikker litt trist mot det tomme hjørnet der juletreet vårt har stått i to uker. Samtidig er jeg avslappet og tilfreds. Jeg har hatt den beste romjulen på flere år. Kevin og jeg har hatt fri sammen, og jeg har sovet lenge hver dag, vært sammen med familie og venner, fått unna en masse jeg måtte gjøre, ja, rett og slett kost meg halvt i hjel!

Nå begynner det nye året, med et nytt semester på skolen, praksis og jobb, før jeg går ut i mammapermisjon i mars. Jeg har ikke akkurat fokusert på nyttårsforsettene i år, men i romjula har jeg fått tid til å tenke over hva som er viktig for meg nå som det skjer så mye. Og mitt eneste nyttårsforsett i år er at jeg skal leve sakte.

Når jeg er ute og reiser er jeg en stor fan av «slow travelling». Det vil si at man bruker lokal transport selv om det tar tid, tilbringer lenger tid på hver plass slik at man får tid til å bli kjent med stedet og de lokale, og ofte også er på reise over lengre perioder. Det var mens jeg dagdrømte om tidligere reiser at jeg begynte å tenke over hvorfor jeg ikke driver med «slow living». Det er vel bare en fancy måte å si at man må ta seg tid til å stoppe og lukte på rosene, men jeg føler at «slow living» betyr enda mer. Med en gang jeg tenkte tanken, luktet det livsmotto lang vei. Slow living. Det er det jeg skal holde på med!

Å leve sakte vil si å kutte ut multitaskingen mest mulig, og å bruke tid på det som er viktig. Jeg skal for eksempel ikke gjøre lekser mens jeg lager middag lenger. Jeg elsker jo å lage mat, og leksene blir ikke særlig godt gjort når jeg må røre i sausen uansett. Jeg skal nyte det jeg holder på med, og prøve å leve i øyeblikket. Og vet dere hva? Jeg tror ikke jeg kommer til å slite med tid. Jeg tror det er multitaskingen som er tidstyven. Og jeg tror jeg kommer til å få det mye bedre med meg selv.

Så nå får vi se da, hvordan dette skal gå, og om det fungerer i praksis i vårt travle og resultatorienterte samfunn. Kalenderen er tettpakket og superplanlagt de neste to månedene, og det er nå det er viktig å ta en ting av gangen og å huske og puste. Men det er også nå det blir lett å la seg rive med av stress og kaos. Det blir en utfordring, men hvis jeg gjør det rett, så blir det en rolig og god en.

Ønsk meg lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar